Monday, July 27, 2009

Masjid At-Taqwa

assalamualaikum =)

ni entry saya mungkin beremosi ye adik2 =)

tadi time maghrib saya bersetuju dgn en suami untuk solat masjid bersama2 =) so kitaorg mmg sebelum maryam lahir lagi,ktorg nak didik anak2 agar kerap ke masjid..apatah lagi aiman apabila dia besar..itu harapan kami =) doakan agar misi kami itu berjaya..kami cuba dan kami tidak berjanji..manusia kadang2 leka ..itu kami akan berusaha =)

so ktorg sampai tu betul2 time solat..tak start lagi la..saya mmg nak amik saf tepi sbb saya bawa maryam..so time2 semayang mesti lah ada org dtg lewat kan, so dorang diri sebelah maryam, maryam sembahyang ikut imam..alhamdullilah la kann budak umur 2 tahun mahu solat di masjid n tak buat bising.. dah sembahyang n bagi salam, nenek sebelah saya, terus nak angkat sejadah n marah saya! dia kata " saya tak dapat pahala penuh ni sbb saf terputus! lain kali letak budak belakang!! saya terpinga2 la kan, aku baru bagi salam kot! like what the hell nenek ni nak marah2? saya diam jer sbb ko dah tua! tak kan aku nak ajar anak2 aku gi masjid time dah kerepot mcm kau kot! takde putus saf nya! ni la org malaysia! ajar kat sekolah benda salah! kitab kuning tu..haha.. =) dah tu nabi solat dukung anak n cucu tu salah?? putus saf jugak?? bila kat mekah ko boleh pulak terima org lain bwk anak kecik? kat msia ko nak kena ikut budaya msia..bodoh! agama ada budaya2 pulak!

ok lepas saya dah kena marah tu saya duduk la kat blkg nak solat sunat pulak, so maryam nampak la kerusi pink n meja belajar, soo baba dia buatkan flash card alif baa taa tu kan, dia study la sorang2 mana huruf di adah tahu..makcik asiah yg tua n garang tu tu pulak dtg "bak sini meja nenek!, bagi! bagi!!! laaa apa pulak ni ..nenek tua ni masalah betul! nak marah2 budak 2 tahun, kalau maryam bukan anak saya pon, saya tak boleh terima! ko cakap la elok2..dia pon bukan faham! pastu siap cakap lagi , maryam pon bagi jer la, bukan dia degil tak nak bagi..pastu tu maryam pon bagi juga kerusi pink tu, dia ingat makcik tu punya, siap makcik kerepot tu cakap apa, tu bkn saya punya!! pergi letak sana,pergi! tu org lain punya! mak dia angkat skrg letak sana!! laaa lekk arrr.. saya pon ckp sabar, saya kan baru habis solat! bukan anak saya nak pon! terus terang saya cakap terus rosak mood saya utk stay sampai isyak n dgr ceramah.. saya terus blahh gi kat en suami..

soo saya citer kat en suami, en suami kata saya patut perbetulkan nenek itu wpun saya terpaksa berkasar... en suami agak marah kenapa saya berdiam diri!! saya tergamam! tak la patut nya time ni la kita nak didik anak2 kita cintakan Allah, bkn dah tua2 mcm ko tu! pastu kes jenayah byk,ko jugak org yg mula kecoh!! bagi saya benda ni kena ubah! saya di canada dulu pon, tak menjadi satu masalah wpun sedikit bila bwk anak jer waktu tu, anak sorang lagi dalam perut.. =) time solat, bila puting jatuh, org satu saf, tp selang 3 dgn en suami tlg masukan dalam mulut maryam.. mungkin itu benda yg saya suka di canada, betul, kalau kat msia ni kalau bwk budak2 mcm org dah pandang semacam n nak marah jer!! mengong betul pemikiran tu! apa tah lagi aiman.. =) nnt kalau en suami dukung aiman time sembahyang, ader jer la malaun2 tu kata tak sah la! penat jer ko belajar n uruskan kelas agama, tp bila org muda2 bwk ajaran sunah nabi ko tak nak terima, ko nak jugak ikut adat nenek moyang ko! org melayu mmg sayang adat! bodoh! yg saya tak leh terima, biar mati anak, jgn mati adat, ..kalau aku mati, adat ker nak mendoakan aku! ?? mengong! ajaran nabi semua tolak tepi! belajar la terima perubahan nek oii!!

k la, anak2 saya mahu tido..cuma satu doa saya pada Allah, semoga kaum kerabat, sahabat ,saudara sesama islam, juga pada diri saya dan anak2 agar dijauhkan perangai mcm tu ..

assalamualaikum

No comments:

Post a Comment